General Motors selger reklameplass på ryggekamera
I et desperat forsøk på å tjene penger har bilprodusenten General Motors kunngjort at de vil begynne å selge reklameplass på ryggekameraene til bilene sine. Dette kommer etter flere år med synkende salg og økende tap for selskapet.
«Vi er glade for å tilby denne innovative nye annonseringsplattformen til kundene våre,» sa GM-sjef Catherine Grant. «Det vil ikke bare generere sårt tiltrengte inntekter for selskapet vårt, men det vil også gi en verdifull markedsføringsmulighet for bedrifter som ønsker å nå et fangstmålgruppe.»
Den nye annonsefunksjonen vil være tilgjengelig på alle nye General Motors biler, og kameraet vil vise annonser i noen sekunder når bilen er skiftet til revers. Annonsene vil være skreddersydd til den spesifikke plasseringen og demografien til kjøretøyets eier, basert på data som er samlet inn fra bilens GPS og andre sensorer.
Mens noen kunder har uttrykt sin harme over innblanding av reklame i kjøreopplevelsen deres, har andre vært mer positive. «Jeg leter alltid etter måter å spare penger på,» sa den potensielle kunden Sarah Johnson. «Hvis jeg kan få rabatt på bilen min ved å være enig i å se på noen annonser, hvorfor ikke?»
GMs konkurrenter har vært raske med å kritisere trekket, og en rivaliserende bilprodusent har kalt det «et desperat og patetisk forsøk på å presse mer penger ut av en allerede belastet kundebase.»
Tross kritikken er GM fortsatt forpliktet til sin nye annonsestøttede forretningsmodell. «Vi tror dette er fremtiden for bilindustrien,» sa Grant. «Og vi er stolte av å være ledende på vei.»