Arbeiderpartiet bytter navn til «Partiet»
I en pressemelding som like gjerne kunne vært hentet fra en absurd politisk dokusåpe, har Arbeiderpartiet annonsert at Arbeiderpartiet bytter navn til «Partiet». Ja, bare «Partiet». Hvem trenger arbeidere, når man har PR-strategier og vennepris på konsulenttjenester?
Partileder Jonas Gahr Støre forklarte navnebyttet slik:
– «Arbeider» i Arbeiderpartiet har blitt litt… ja, gammeldags. Vi vil inkludere flere, som for eksempel eiendomsinvestorer, lobbyister og alle de som sitter i møter hele dagen uten helt å vite hvorfor. Navnet ‘Partiet’ reflekterer vår kjerneverdi: å være et parti. Og det høres mye mer moderne ut, ikke sant?
Men her kommer Miljøpartiet De Grønne inn i bilde. De evige festbremsene i norsk politikk, eier allerede domenet partiet.no. Og nå varsler de kamp. Arild Hermestad fra MDG hevder at navneskiftet er «et kynisk forsøk på å erstatte politikk med merkevarebygging», og advarer mot at Arbeiderpartiet er i ferd med å bli en ny versjon av Narvesen. Et sted der du kan kjøpe et eller annet, men aldri vite hva du faktisk trenger.
Arbeiderpartiet står på sitt, og en partileder (som ikke nødvendigvis er en arbeider) presiserte:
– Vi er opptatt av å eie narrativet, ikke domenet. Hvem bruker nettsider lenger uansett?
Det er ikke bare Arbeiderpartiet bytter navn. MDG, på sin side, vurderer nå å omdøpe seg til «Festen», fordi hva er vel grønn politikk uten litt bitter ironi?
I mellomtiden står folket, eller hva vi nå skal kalle dem, igjen og undrer: Hva blir det neste? Skal Høyre bytte navn til «Firmaet», eller kanskje FrP går all-in med «Kebabpartiet»?
Det eneste som er sikkert, er at politikken er i ferd med å bli mer som reklame: tomme slagord, blankpolert fasade, og et sluttprodukt som ingen egentlig trenger. Men hei, vi har i hvert fall gode partinavn!
Les også stortinget som skal ha kurs i mitt og ditt.